Det er jeg. Om jeg får anbefalt, eller finner ei bok jeg liker, er jeg lykkelig. Jeg kan lese over alt og omtrent i alle situasjoner. Jeg kjeder meg ikke og føler meg aldri alene når jeg leser (her snakker jeg ikke om pensumlitteratur).
Selve leseopplevelsen er vel ganske personlig. Det blir jo meg og boka uansett hvor jeg måtte befinne meg i verdensrommet. Så lenge jeg har nesa mellom to permer jeg liker, så befinner jeg meg i en verden utenfor meg selv. Så lenge boka varer, lever jeg i to paralelle universer. Mitt og bokas….
Men så er det etterpå. Sånn som nå. Historiene, skjebnene og personene kommer tilbake og jeg innser at de gode bøkene lever i hjertet mitt.
Og ikke nok med det. Jeg deler leseopplevelsen med alle de andre som har lest samme bok. Vi har på en måte felles kjente. Derfor er bøker ikke bare viktige kunnskapsformidlere, men også noe som binder mennesker sammen.
Derfor vil jeg gjerne dele mine 10 beste leseopplevelser med dere. Jeg leser i perioder mye krim. De bøkene tar jeg ikke med i denne lista, men det som slår meg når jeg tenker over yndlingsromanene mine, er at de fleste har sterke kvinneskikkelser som hovedpersoner.
Om det er tilfeldig eller om det sier noe om meg det har jeg ikke tenkt å fundere videre over.
Jeg elsker bøkene mine og her kommer ei liste over dem jeg håper jeg kan lese en gang til♥
Vindens skygge – Carlos Ruiz Zafón
Drageløperen og Tusen strålende soler – Khaled Hosseini
Boktyven – Markus Zusak
Rom – Emma Donoghue
Den vidunderlige kjærlighetens historie – Carl Johan Vallgren
Et velsignet barn – Linn Ullmann
Sammen er ein mindre aleine – Anna Gavalda
Pinnsvinets eleganse – Muriel Barbery
Barnepiken – Kathryn Stockett
Jeg tror ikke det går ann å ikke like disse romanene. De er tvers i gjennom nydelige! Deler jeg bok smak med noen av dere? Anbefalinger mottas med takk!
Jørgine♥
Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd!!
Notert 😀 takk!
Flere av mine favoritter på den lista der! 🙂
Den vidunderlige kjærlighetens historie av Carl Johan Vallgren er virkelig en perle av en roman! Og siden vi har så mange like favoritter, må jeg nok innom biblioteket for å få lånt de jeg ikke har lest. Takk for boktips!
Lucinda Riley – Syv Søstre & nr. 2 Stormens søster er bøker som man blir heeelt oppslukt i. Anbefales!
Les den siste boka av Khaled Hosseini, Jørgine!! Og fjellene ga gjenlyd- Khaled Hosseini.
Ser ut som om vi har ganske lik smak når det gjelder bøker. Jeg anbefaler Alt lyset vi ikke ser og Historien om Pi. De tror jeg du hadde likt 🙂
Hei Jørgine!
Jeg startet på nye p-piller i vår, og har hatt mye de samme bivirkningene som det du hadde med p-stav. Jeg har rast opp i vekt (ca.5 kg, men det synst jeg er altformye) og fått uren hud. Dette har også vært tilfelle med tidligere p-piller, så det jeg lurer på er rett og slett: hvordan endte denne situasjonen for deg? Og hvordan fikk du vekk de kiloene?
Du må lese \»Idas Dans\»… Mye tårer, men også mye som setter gode følelser og kjærlighet i forsetet 🙂 Og forresten \»Veien til Karlsvogna\»
Ellers så kan jeg anbefale en pocketserie som trollbandt meg fullstendig, \»Ingebjørg Olavsdatter\» 🙂
Flere godbøker her! Noen av dem er nevnt, men jeg kan også anbefale \»Et helt halvt år\» og oppfølgeren \»Etter deg\» av Jojo Moyes – en herlig blanding av herlig, trist, morsomt!
Mange av mine favoritter på listen din. Drømmehjerte av Cecilia Samartin er også høyt, høyt oppe på listen. Og Shantaram var fantastisk. Skal absolutt lese noen av de bøkene på din liste som jeg ikke har lest. ☺️
Takk for boktips! Her var litt kjent, men mye ukjent. Må sjekkes ut! 🙂
Anbefaler deg å lese Øya, Saras nøkkel, La meg synge deg stille sanger og sist men ikke minst \»Kunsten å høre hjerteslag\» <3
Siden du likte begge de første bøkene fra Khaled Hosseini vil jeg absolutt anbefale deg den siste også; Og fjellene ga gjenlyd. Like fantastisk som de to andre 🙂
Du må lese Mi briljante venninne av Elena Ferrante. Den aldrende fortelleren Elena ser tilbake på oppveksten i en fattig bydel i Napoli på 50-tallet. Livet er preget av fattigdom og vold, machokultur og det lokale mafiastyret, camorraen. Uten at dette ender i klisjeaktige framstillinger av italiensk mafia eller en forutsigbar handling.
Da må du få med deg birøkterens datter av Santa Montefiore. Nydelig fortelling om en sterk kvinne.
Vindens skygge er bare en helt fantastisk bok! Den er også en av mine favoritter. Jeg liker også Et helt halvt år, Det beste av meg og andre romantiske bøker ❤️
Takk for tips! Bursdagsgaven av Sue Monk Kidd er super.
Du må prøve bøkene
Meg uten deg – Kelly Rimmer
Nøkkelvitnet – Jørn Lier Horst
Et helt halvt år – Jojo Moyes
F* ta skjebnen/ the fault in out stars – John Green
Dette er bøker jeg har lest i somrene og de er utrolig troverdige!
Hilsen Christine
Hei Jørgine! Vil anbefale deg Cecilia Samartin sine romaner, har mange sterke kvinnelige skikkelser og alle bøkene hennes er blant mine favoritter:) Spesielt drømmehjerte, la peregrino og salvadorena for å nevne noen!:)
Nattergalen av Hannah Kristin……Fantastisk bok som du aldri vil skal slutte .<3
The Angel\’s game, avCarlos Ruiz Zafon(vet ikke om den finnes på norsk. Og Den lukkede bok av Jette A. Kaarsbøl
\»Kunsten å høre hjerteslag\» som nevnt over, magisk <3